Image by Dylan Gillis

Psykologisk trygghet - nøkkelen til høyt presterende team

Forutsetningen for nytenkning, læring, vekst og innovasjon

Begrepet "psykologisk trygghet" ble for alvor gjort kjent av professor

Amy C. Edmondson, med definisjonen:

"En delt oppfatning og overbevisning om at det innen teamet er trygt å ta en risiko".

 

I team med lav psykologisk trygghet:

  • Stiller vi ikke spørsmål for å unngå å virke dumme.

  • Ber vi ikke om tilbakemeldinger for å unngå å virke uvitende eller inkompetente.

  • Unngår vi å kritisere for ikke å virke negative.

  • Lar vi vær å komme med ideer og forslag for ikke å skape forvirring om det som er avtalt.

  • Tenker vi sjeldent nytt for ikke å utfordre det vi har vært enige om så lenge.

  • Tester vi helst ikke ut nye ideer for ikke å bli latterliggjort om det ikke går bra

  • Er det viktig å ikke gjøre feil, fordi det blir husket lenge og kan holdes mot oss senere

  • lder vi i det lengste tilbake bekymringer og melder sjelden fra om feil for ikke å bli oppfattet som brysomme.

I team med høy psykologisk trygghet:

  • Har vi en aktiv tilbakemeldingskultur med en leder som behersker relasjonskompetanse og har et Growth Mindset.

  • Lærer vi bedre og fortere, noe som påvirker teamets prestasjonsevne (Edmondson 1999).

  • Tar vi kalkulert risiko, er ærlige, kreative og står frem med våre meninger uten frykt for å bli "utstøtt" eller sett ned på (Delizonna 2017).

  • Frigjør vi mer energi siden mentale ressurser ikke behøver å brukes til å "please" lederen eller unngå å gjøre feil..

  • Er vi positivt nysgjerrige, stiller ofte spørsmål og tenker "stort".

  • Viser vi i ord og atferd at vi stoler på, og respekterer hverandre.

  • Er vi åpne for endring, dyrker læring, kan motivere oss selv og føler mening i det vi gjør.

  • Er vi utholdende og utvikler oss i motgang.

; produktivitet, suksess og psykologisk trygghet

For å vite hva som kjennetegnet et virkelig godt team, brukte Google 2 år

for å kartlegge 180 av sine egne team (prosjektet Aristotle)

De aller beste teamene hadde ikke lengst erfaring, høyest IQ, likhet blant medlemmene eller feilfri levering; de hadde psykologisk trygghet. 

Lederprinsipper - 

psykologisk trygghet:

  • Oppmuntre til læring og effektivitet

  • Vær en rollemodell for den atferden du ønsker å se hos andre

  • Gjør nysgjerrighet normalt

Amy Edmondson,

professor Harvard 

Som leder er det 3 ting du aldri må slutte med;

1.  Å legge til rette

2.  Å invitere til engasjement

3.  Å gi en produktiv respons

Amy Edmondson, professor Harvard

Google's 5 punkts liste over suksesskriteriene til sine aller beste team:

 

  • Psychological safety (Det føles komfortabelt å være den jeg er og jeg kan trygt stille «dumme» spørsmål)

 

  • Dependability (Jeg kan stole på de andre som er med i teamet)

 

  • Clarity and structure (Det er tydelige mål, god struktur og klare rammer)

 

  • Meaning of work (Målet betyr noe for den enkelte)

 

  • Impact of work (Det vi holder på med har verdi i større sammenheng) 

Er det lett å innrømme en feil i ditt team?

The "blame game" - skyldsirkelen

Think Management AS