Holder du en runde til? 6 vaner som gir bedre viljestyrke!


Dagens refleksjons-sitat handler om utholdenhet. Og mot. Mot over tid, til å stå i det selv om det er ubehagelig, selv om det tar tid og selv om det krever mer enn du tror du har å gi.


5 min eller 5 mnd, mitt spørsmål til deg er:


Hvilke emosjonelle og mentale strategier bruker du både for å holde motet oppe og for å holde ut?


Du trenger mot for å reise deg - og utholdenhet for å fortsette å gå

Å være modig er sjelden enkelt. Det er ofte forbundet med risiko, og det er lett å gi opp bare ved tanken på mulig smerte og tap. Likevel er mot en forutsetning for alle risikofylte forsøk utenfor komfortsonen, for læringsmuligheter....og for store prestasjoner. Se hva Brene Brown tenker om mot, sårbarhet og utfordringer.


Vi er verken født redde eller modige. Mot er en evne som kan trenes opp til å bli en vane. Mot er å overkomme frykt, og velge å prøve selv om du vet det er vanskelig.


Mot kan være å si "nei", andre ganger kan det være å si "ja". Det kan være å strekke seg lenger, og det kan være å be om hjelp. Du kan være modig når du legger frem en ny ide til tross for at kulturen på arbeidsplassen tilsier at "vi gjør det slik vi alltid har gjort".

Utholdenhet trenger du for å stå ved ideen likevel selv om du får liten støtte av andre, og du må finne nye argumenter, vinklinger eller strategier - og kan risikere å bli stemt ned igjen.


Utholdenhet er en betegnelse på en egenskap, og det er også et resultat av denne egenskapen. Å trene opp utholdenheten gjør deg mer utholdende.


Her er noen forslag til strategier:


👉 Husk at mot, utholdenhet og motstandsdyktighet er personlighetstrekk som alle kan lære om, utvikle og trene opp. Det er ikke evner som bare enkelte "har" eller "er født med".


👉 Spør deg selv; har det jeg "holder ut" for stor nok verdi for meg? Er målet viktig og riktig? Noen ganger mister vi det store bildet i den daglige "brannslukkingen". Minn deg selv på det langsiktige målet som ligger bak alt arbeidet. Er det viktig nok kobles følelsene inn, som igjen påvirker energien din. Se hva Angela Duckworth sier om lidenskap og utholdenhet.


👉 Bli bevisst ditt tankesett. Hva sier du - helt bokstavelig - til deg selv når det blir utfordrende? (Skriv det gjerne ned så ser du hva du "forer" hjernen din med. Ville du rådet en god venn til å tenke det samme?). Om du forsterker ditt Growth Mindset vil du over tid se på utfordringer som læringsmuligheter og ikke som uoverkommelige hindringer. Det påvirker utholdenheten.


👉 Det er sjelden kun en vei til målet. Tenk smidig, vær fleksibel, øv deg på å se saken fra andre sider enn din egen.

"Alt kan gjøres annerledes, og det meste kan gjøres bedre!"

(Min Pappa, 96)


En sak har alltid flere sider! Om nødvendig, reis deg opp, gå rundt bordet og sitt på stolen rett ovenfor. Hvordan ser situasjonen ut fra det perspektivet? Det gjør noe med utholdenheten din når du har flere synspunkter å arbeide med. Det gjør noe med motet ditt når du har bedre oversikt, og du kan selv velge strategi.


👉 Lær av andre. Snakk med noen som har møtt hindringer likevel kommet "på banen" igjen. Hva har de tenkt, og hva har de gjort som følge av tanker, innstilling og holdninger? Eller noen vi kanskje ikke kjenner, men har hørt om likevel:

"Do not judge me by my success, judge me by how many times I fell down and got back up again."

(Nelson Mandela)


👉 Snakk med kollegaer om hvordan dere kan skape en kultur som bringer frem utholdenhet i dere all. Se hva Simon Sinek tenker om teamarbeid og utholdenhet.



Reflekterte du deg frem til noen gode vare for bedre viljestyrke? Flott om du gir en kommentar og deler dine tanker. Synes du dette var nyttig - del gjerne videre! 🍀


Litt mer om meg finner du på Torunn Ødegård på LinkedIn. Hyggelig om du legger meg til i ditt nettverk, om jeg ikke allerede er der.